O sa ma stii de undeva de Petronela Rotar sau grafoterapie ca act existential

O sa ma stii de undeva este cartea debutului literar al Petronelei Rotar, petrecuta in 2014, in cadrul colectiei radical din 5, la editura Herg Benet publishers din capitala. Intr-un ton aparent confesiv, care proiecteaza mesajul cartii intr-un imediat mai palpabil decat orizontul de asteptare al publicului larg, autoarea brasoveana cu o cariera jurnalistica in spate structureaza O sa ma stii de undeva in trei parti: hani, o sa ma stii de undeva si pizda lirica.
Imbracand haina unei confesiuni, prima parte-l are destinatar pe hani, cel caruia eul auctorial ii spune oful si i-l scrie ca-ntr-o scrisoare pe care o-mpatureste cu grija si i-o transmite lui-ului imposibil de aflat, disparut iremediabil, sau cu slabe sperante si incredere ca se poate afla candva, intr-o sticla pe apa marii-nvolburate pe-ntunericul noptii sau insorita racoare a diminetii. Discurs poetic cu valente epistolare, asa dupa cum insasi autoarea isi subintituleaza primul capitol citand din Epistola 1 a lui Pavel spre Corinteni, unde hani e echivalentul calcului lingvistic partial pe considerente formale adica din englezescul honey, apelativul pentru caracterizeaza empatia si pretuirea mieroasa pentru celalaltul dintr-o relatie, aici draga, dragule, proiectia masculina biografica ce completeaza o fire, o stare, un simtamant, o inima, o femeie, o mama, o dragoste.

Eul feminin auctorial dezbraca femeia de toate hainele timpului, ale perioadelor si varstelor de evolutie dinspre copilaria spre maturitate si nu numai atat, ci si caracterizeaza intregul unitar prin parti sau chiar parte printr-o metonimica optica menita a revela incertitudine, regret, apasare, ironie, care desi taioasa uneori imbraca in haina zambetului atitudinal resursa necesara de depasire a hopurilor existentiale, asa cum de pilda cartea Petronelei este ancorata intr-un cotidian biografic bine conturat. In primul capitol dupa hani o virgula marcheaza de 21 de ori faptul ca tonul confesiv-epistolar are bine ancorata referential impartasirea. O data mai pregnant ca-n cazul celor 21 de poeme din prima parte, regretul este unul vadit inca din titlu: ma priveai albastru (hani,), pentru ca-n partea a doua mixajul lirism-poeme epice sa ne-o prezinte asa cum autoarea insista metonimic, decupata in parti, devoalata de valuri pe Petronela-sinteza tuturor varstelor pe care persoana ei le-a experimentat odata cu evenimential biografic.

O sa ma stii de undeva e marca unei definiri prin ochii femeii adulte, mama, gospodina, femeie de cariera, educator, prieten si chiar sora mai mare pentru cele doua fiice ale sale cu care se mandreste firesc, uman, deloc ostentativ, demn, bucurandu-se totodata de o incredere, respect si iubire care le fac pe toate trei fetele sa fie okey, chiar daca primele doua ar dormi noaptea cu fricile atarnate de candelabrul camerelor lor, iar fata (sora lor cea mai mare) cu frici, dar neagatate de candelabru, ci de petalele lalelelor pictate pe peretii de unde razbat miros, aer si voioasa atmosfera feminina, calda si primitoare. Partea de final a cartii sinteza lirism-poeme epice, Pizda lirica – metonimica prefatare a feminitatii incununeaza simtaminte care dor, regrete ce vin dupa realitati greu de acceptat peste care se trece totusi, iar un leac in aceste suisuri-coborasuri existentiale este scrisul, grafoterapia, narcisismul nevoii de completare a unei identificari personale prin raportarea pe o gradatie a calitatii scrisului descriu o viata intre copertele acestei carti de debut care e animata frumos. Succes si pe viitor cu scrisul Petronelei, pentru ca nu am vreun dubiu ca sora mai mare a fetelor ei se va opri prea curand din scris, mai curand din vietuit opac sau mat pe care incearca mereu sa-l resemantizeze creativ, dar nu din scris!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s