Acte originale/ copii legalizate de Gheorghe Craciun, sau realitatea cioburilor adunate sincron

Acte originale/ copii legalizate subintitulata Variatiuni pe o tema in contralumina este o carte aparte in literatura romana contemporana. Scrisa, fireste de un om special. Gheorghe Craciun, omul calificat sa se preocupe in cunostinta de cauza, sa se zbata cautand prin slefuiri permanente o modalitate de expresie prin care sa dea limbajului acea functie aparte in cadrul literaturii prin care aceasta din urma sa fie apta sa redea realitatea nu doar descriptiv, epic. Proza cu care debuta Gheorghe Craciun in 1982 cu acest titlu reeditat acum in 2014 in cadrul colectiei de autor purtand postum semnatura autorului pe copertele cartii acesteia Acte originale/ copii legalizate subintitulata Variatiuni pe o tema in contralumina e mai dificil de incadrat sau etichetat in registrul clasorului profesional al criticii literare. La aparitia seriei de autor au colaborat doua femei importante pentru Gheorghe Craciun: editorul Carmen Musat si fiica sa, Oana Craciun.

Cuprinzand un numar de treisprezece texte, aparent fara o legatura bine simtita intre ele, cartea reuseste la capatul unei munci apreciabile de experiment lucrat cu maiestria si rabdarea inspirata a autorului, care nu e nici veleitar si nici un creator de personaje care se misca in cercul unor actiuni finalizate, ci un avizat teoretician si profesor curajos al inovatiei procesului literar si in cadrul prozei, asta dupa ce mai inainte ca acest titlu sa vada pentru prima data la Bucuresti, in 1982 la editura Cartea Romaneasca, autorul alesese initial calea liricii de exprimare a dorului si necesitatii cu care sustinea inovatia in campul literar. Un stil vadit lucrat si perfectionat in timp, face ca la 32 de ani Gheorghe Craciun sa intre in campul de interes national al criticii literare autohtone cu ceva altfel, la alt nivel, vocabular si limbaj ce ridica la putere litera si mesajul textual intr-o arhitectonica gandita in procesul creativ in asa fel incat sa raporteze diferit de pana atunci relatia tripartita existenta in cercul magicei lumi a literaturii. Cu alte cuvinte, fara a calca pe carari unde iarba s-a uscat demult deja de cati pasi au strabatut-o, temerarul de cursa lunga in campul prozei literare Gheorghe Craciun solicita pe toata durata nu curiozitatea, cat mai degraba atentia si chiar capacitatile intelectuale ale cititorului sau fara a dori receptarea sa drept una exclusivista, pentru ca la capatul procesului sau creator inovator sta argumentul implicarii mai active a cititorului in receptarea textului scris, puterea cu care acesta ca instanta auctoriala investeste publicul receptor fiind libertatea deplina de a recompune si chiar continua textul scris, pentru ca arhitectura textuala este de asa natura incat nu exclude, ci incurajeaza asta, fara pericolul de a crea disonante, ambiguitate sau facand eroarea de perceptie ingenua.

Litera, cuvantul sunt simbolurile prin care autorul isi pune viata pe hartie, textul sau fiind lucrat intocmai cum trupul simte, percepe, resimte prin activitatea somatica supravietuirea si inaintarea in timp. Naratiunea scrisa din doua perspective, de fiecare data la persoana intai, vadita preocupare analitica auctoriala pentru avansul textual petrecut nu cursiv si epic, descriptiv, ci disrupt, cu permanente variatiuni si ancorari textuale unde modalitatile procesului scrierii fac apel la alte arte, ca de pilda fotografia, cinematografia, redau o lume textuala complexa, sincrona, iar textul vorbeste, striga, canta, miroase, se misca aici si acum spatio-temporal, caci scrisul ca ridicare la putere, prilej pentru omul dedicat scrisului si in special momentului facerii scrierii si incropirii textului sa invinga monotonie, rutina biografica, existentiala ancorata in diverse variabile care nu sunt deloc cele mai bune atribute pentru existenta dedicata fara oprelisti unei anume activitati. Or, literatura cere o ancorare in, sau depinde prin calitatea si prolificul demersului de a scrie si a crea, un exercitiu asumat, ingenuu. La acest capitol al devotarii actului de a scrie, privit la fel de vital pentru persoana proprie si nu numai asemenea aerului si apei, Gheorghe Craciun este maestru al determinarii, omul care sacrifica timp destul pe altarul artei ce foloseste ca modalitate de expresie limbajul articulat consemnat in scris. Personajele naratoare care spun povestea textului compus din cele treisprezece parti ale cartii Acte originale/ copii legalizate, sunt prin ele insele purtatoarele opticilor pe care autorul le asambleaza cu migala si inspiratie artistica de mare calibru. Si ambele directii profesionale au in comun arta, pe de o parte Vlad Stefan pictorul si profesorul de desen si pe de alta Octavian Costin inginer silvicultor pasionat de fotografie si inregistrarea imaginilor realitatii. Metafora uneia dintre semnificatiile titlului cartii se regaseste in episodul in care o editie pentru copii a Amintirilor lui Creanga inveleste si protejeaza dosarul documentatiei profesionale pentru transferul scolar al lui Vlad. La fel, se poate desprinde si ideea ca la momentul cand cartea Actelor originale apare, stilul prozaic al unui Creanga se cere cu prioritate adecvat trecerii prin timp si deci procesul scrierii revitalizat de substanta novatoare pe care Gheorghe Craciun o malaxeaza artistic etaland o grupare de texte care prin locul comun al lor este o ridicare la putere a scrisului cu rol cathartic, suplimentand adjectival calitatile biografice din orice existenta consumata comun pana la un punct.
Trupul stie mai mult iar cartea e gata de scris, desi ar mai fi incaput cateva propozitii in starea de lucruri pe care Gheorghe Craciun ca un textualist ce este ne-o dezvaluie ca pe lume a celor scrise. Lectura ce se inscrie pe acelasi fagas al opticii novative pe care si Radu Petrescu o exprima in Ce se vede sau Ochianul intors, inainte ca sa reuseasca formidabila compozitie literara Matei Iliescu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s