Masele si puterea de Elias Canetti, sau cum unu-l vede pe mereul dublat si viceversa

Masele si puterea, un studiu antropologic de amploare face dovada unei andurante scriitoricesti fara tagada in cazul lui Elias Canetti. Eseist cu tonalitate si rabdare de maestru de arte martiale cuprinde in volumul dedicat studiului fenomenelor de masa el inglobeaza aici ce era partial in romane ca Flacara in ureche sau Orbirea. La fel, arta narativa a unei autobiografii literare din Limba salvata este mai curand aici in Masele si puterea o sete necuprinsa de cunoastere si revelare. Si rand pe rand, omul sefard prin nastere, ducand in spate personalitatea colectiva si individuala deopotriva a unui popor iubit explica si reveleaza cu indemanarea si arta scriitorului accesibil cititorului rabdator o seama de concepte pe care le pune la lucru in toata sinfonia cartii aici de fata.

Chimist prin convingerea preluarii acelor informatii necesare domolirii setei de cunoastere, scriitorul da dovada aici de o bazala arhitectura, sau schela daca vreti a cunoasterii, o structura pe baza careia-si construieste frumos si durabil argumentarea tematicii exprimate in titlu. Si asa regasim dintru inceputuri chiar conceptul de masa, mase, de cristalizare, deschise, inchise, de tranzitie, haite, multimi, gramezi, dune, valuri, paduri si nu numai, ci si munti! Iata si de ce! Geografic si apoi si lingvistic si national, cu precadere din perspectiva acestor trei atributuri, ori directii de vedere, avem, spune Elias Canetti tipicuri nationale sub forma comunitatii, asocierii oamenilor graitori de germana – padurea, engleza – marea, digul, sau movila ridicata ca mal impotriva marii ce poatte sa inunde – olandezii.

Mai departe de atat sunt forme ale dispersiei maselor, menite a induce ideea de putere prin asociere, sau inmultire, in regnul animal si nu numai, ca de pilda, gramezile, hambarele, cetele, haitele. In cadrul analizei focalizate asupra omului, doua tipuri diferite si apropiate in anumite puncte ale descrierii lor, potentatul si paranoicul acced prin forma de conturare a rolului sinelui fata de exterior spre putere. Unul o are in sange, altul doar in cap, unul indeplineste rol de conducere de destine, atributiile fiindu-i de pastor de turma, cel de-al doilea nu primeste recunoasterii acestei investituri care este doar in mintea sa o realitate care nu frizeaza deloc realitatea, locul unde cele doua atribute, potentatul si paranoicul se disting precum raza de soare si oglinda. Fin observator al fenomenelor sociale pe care le-a literaturizat anterior, Elias Canetti arata felul in care se percepe atat ca definitie, rol si insemnatate puterea, atat pentru pretendenti, cat si pentru subordonatii ierarhici in diferite forme ale asocierilor interumane cu drept scop convietuirea din mai multe perspective socio-culturale.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s